Ilmainen toimitus kaikkiin tilauksiin.

Työpisteen ergonomia

Tämän viikon blogissamme kerromme lyhyesti tietokoneella työskentelijän työergonomiasta ja siitä, miten parempi ergonomia voi parantaa hyvinvointia ja tuottavuutta töissä. Käymme läpi hyvän työergonomian perusteet ja kerromme muutaman vinkin ja väline- sekä tuotesuosituksia oman ergonomian parantamiseen.

 

Epäergonomiset työasennot aiheuttavat helposti pitkällä aikavälillä monenlaisia ongelmia etenkin selkään ja niska-hartiaseudulle. Kun työpisteen ergonomiaa toteutetaan oikein, se voi auttaa vähentämään lihas- ja nivelkipujen riskiä. Hyvän ergonomian peruspilareina voi pitää esimerkiksi seuraavia: 

  1. Neutraali asento: Hyvänä muistisääntönä voi pitää "kaikki suorassa". Selkä suorassa, pää suorassa, kyynärvarret suorassa. jalat 90 asteen kulmassa. Ja tottakai katse suoraan eteenpäin monitoriin.

  2. Hyvä valaistus: Sijoita monitorisi sopivaan kohtaan ettei näytölle osu heijastuksia. Älä työskentele hämärässä, vaan varmista riittävän kirkas valaistus työtilassa. Luonnonvalo (ei suora auringonpaiste) on loistava työskentelyvalo. Jos luonnonvaloa ei ole saatavilla, valaise tilaa pehmeästi valaisevilla lampuilla.

  3. Oikeanlaiset työvälineet: Panosta työtilassasi välineisiin joissa on huomioitu ergonomia. Ergonominen tuoli antaa tukea alaselälle ja ylläpitää selän luonnollista kaarta. Pehmeä rannetuki voi auttaa ehkäisemään kipua ranteissa. Istuinpehmuste auttaa vähentämään rasitusta alaraajoissa. Ergonominen hiiri ja näppäimistö auttaa pitämään oikeanlaisen ranteiden asennon.
    Jos työtuolissasi ei ole ristiselän tukea tai pehmeää istuinosaa, voi selkäkaari tai ergonominen istuintyyny olla kannattava hankinta.

  4. Pienet tauot: Pienet venyttelytauot, lyhyet kävelypyrähdykset vaikka kahvia hakemaan, tai ihan vaan pikainen seisomaan nousu ja takaisin istumien auttaa parantamaan verenkiertoa koko kehossa pitkien istumasessioiden aikana.

 

Kiitos, että luit tämän viikon työergonomiaa käsittelevän blogipostauksen. Toivottavasti näistä pieniestä vinkeistä on sinulle hyötyä. Kokeile näitä vinkkejä ja saatat huomata kuinka ne vaikuttavat tuottavuuteesi ja yleiseen hyvinvointiisi.

Alta löydät artikkelissa mainittuja tuotteitamme, joita suosittelemme ergonomian parantamiseksi. Kiitos vielä kerran, ja nähdään taas ensi viikolla uuden aiheen parissa!